De navolgende bepalingen staan in alfabetische volgorde en zijn met zorg door Discovery Wintersports samengesteld.
Aanbiedingen
Bij veel accommodaties kunnen wij je aantrekkelijke kortingen/voordelen bieden, zoals 7=6 of 8e nacht gratis. Bij 7=6 boek je 7 nachten en betaal je er 6. Bij 8e gratis boek je 8 nachten en betaal je er 7. Het voordeel wordt altijd berekend over de laagste nachtprijs en geldt niet over toeslagen als 1-persoons kamer. Bij een Vroegboekkorting krijg je de korting over de accommodatie en niet over de skipas. De korting is in meestal in de reissom verwerkt. Is dit niet het geval, dan wordt de korting in de definitieve prijsberekening verwerkt. Heb je eenmaal geboekt dan kunnen wij je helaas niet in aanmerking laten komen voor een aanbieding die geldt voor een nieuwe boeking.
Aankomst- en vertrektijd
Vrijwel altijd is je accommodatie op de aankomstdag beschikbaar vanaf ca. 17:00 uur. Op de vertrekdag dien je de accommodatie voor 10.00 uur te verlaten. Kun je bij aankomst niet tijdig inchecken, bijv. voor 18.00 uur, stel de accommodatie hiervan dan op de hoogte. Het telefoonnummer vind je in de reisbescheiden. Indien je op de vertrekdag later wilt uitchecken, dan dien je dit ter plaatse met de receptie/verhuurder te regelen. Discovery Wintersports aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen van afspraken die je zelf met de accommodatie hebt gemaakt. Rond de Kerst en jaarwisseling gelden veelal andere aankomst-/vertrekdagen en receptie openingstijden. Zie hiervoor de reisbescheiden.
Aansprakelijkheid
Degene die een reis boekt, de hoofdboeker, is ook hoofdelijk aansprakelijk voor andere deelnemers die hij/zij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders/voogden toestemming hebben gegeven. In sommige accommodaties is het niet toegestaan om alleen met minderjarige reizigers te reserveren.
Aansprakelijkheid t.a.v. de accommodatie
De reiziger dient de accommodatie te gebruiken waarvoor deze is bestemd. De reiziger is te allen tijde aansprakelijk voor verlies en/of schade aan de accommodatie en/of inventaris, ongeacht of deze schade en/of verlies het gevolg is van nalatigheid of daden van hemzelf of derden. Bij ernstige misdragingen kan de accommodatieverschaffer of reisleiding/hostess genoodzaakt zijn passende maatregelen te nemen. Voor deze maatregelen en de eventueel daaruit voortvloeiende kosten aanvaardt Discovery Wintersports geen aansprakelijkheid.
Aanvraag
Een aanvraag is een voorkeur en derhalve niet bindend. Daarnaast kunnen garanties niet worden afgegeven. Alleen aanvragen waarvan de beschikbaarheid is bevestigd en de betaling is uitgevoerd door de klant zijn definitief en daarmee bindend.
Afbeelding van kamers
De afgebeelde foto’s van kamerinterieurs zijn bedoeld om je een algemene indruk te geven van de accommodatie (binnen en/of buiten). In sommige accommodaties hebben de kamers verschillende kleurstellingen, inrichting, uitzicht, etc. alsmede diverse categorieën waarbij niet altijd de laagste categorie is afgebeeld.
Afstanden
De op de website vermelde afstanden tot het centrum, skilift, pistes, etc. zijn vaak hemelsbreed gemeten. De afstand per voet of auto kan hiervan afwijken. Soms is het noodzakelijk te klimmen of te dalen via trappen of schuine paden/wegen om het doel te bereiken. Openbare voorzieningen worden onderhouden door lokale overheden: voor het onderhoud hiervan kan Discovery Wintersports geen verantwoordelijkheid nemen.
1-persoonskamer hotels en pensions
Kamers voor 1 persoon zijn vaak schaars. Ongeacht dat je voor dit kamertype gewoonlijk een toeslag betaalt, is de kamer meestal kleiner en iets minder qua ligging dan een 2-pers. kamer.
2/3/4-persoonskamers hotels en pensions
Boek je één kamer met drie of vier personen, dan verblijf je veelal in een grotere 2-persoonskamer waarin een extra bed (opklapbed, bedbank, sofabed of bijzetbed) is geplaatst. De loop-/leefruimte wordt hierdoor kleiner. Het comfort van het extra bed kan minder zijn dan dat van de overige bedden.
Verwarming/Airconditioning
Verwarming en airconditioning worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur alsmede voor de operationele tijden. Soms kan airco tegen een toeslag worden geregeld en ter plaatse te worden voldaan. Indien over de airco of verwarming vragen en/of problemen zijn, dien je deze ter plaatse zelf op te lossen met de receptie. Discovery Wintersports aanvaardt hiervoor geen aansprakelijkheid.
Annuleringsvoorwaarden
Indien de overeenkomst door de reiziger wordt opgezegd zal Discovery Wintersports de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen.
- Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
- Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Onder reissom wordt in dit kader verstaan de door of namens de organisator gepubliceerde prijs, exclusief reserveringskosten, verzekeringspremies en bijdrage Calamiteitenfonds.
Deelannulering:
Indien een reiziger uit de groep zijn aandeel in de reisovereenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, chalet of andere accommodatie annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd conform de bovenstaande annuleringsvoorwaarden. Indien een groep of de reizigers uit de een groep een annuleringsverzekering heeft afgesloten, dan kan hij mogelijk de verschuldigde annuleringskosten bij zijn annuleringsverzekering verhalen. Het is de groep of reiziger toegestaan een vervanger te zoeken die de volledige annuleringskosten overneemt.
Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, doet de reisorganisator aan de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie. Voor de hiervoor bedoelde reiziger(s) wordt de reissom gewijzigd conform de prijstabel. Voor de betaling van de gewijzigde reissom zullen de normale betalingsregels gelden die een reisorganisator hanteert. Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd. Het totaalbedrag van annuleringskosten en gewijzigde reissommen zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers niet te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht. Annuleringen buiten kantooruren, worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.
Badkamer
De inrichting is vaak niet zoals je thuis gewend bent: in de badkamers is het niet altijd mogelijk een douchekop op te hangen, soms ontbreekt het douchegordijn of is het sanitair door kalk en zeep aangetast. Door de invloed van geringe ventilatie, vocht, zeep, shampoo e.d. kan het voorkomen dat er zwarte plekken ontstaan.
Balkon
Ondanks het feit dat veel kamers over een balkon beschikken en hiervoor soms een toeslag dient te worden betaald, kan het voorkomen dat de balkons te weinig ruimte bieden om hier uitgestrekt op te liggen/zonnen. Omdat de grootte van balkons sterk kan verschillen kunnen wij hiervoor geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Bedden
Bedden en matrassen kunnen kwalitatief minder zijn dan je thuis gewend bent. Bedden/ matrassen zijn veelal niet langer dan 1,90 m. Een 2-persoonsbed kan bestaan uit één groot matras of twee enkele matrassen. Hier kan Discovery Wintersports geen invloed op uitoefenen.
Beperkingen
Het is de plicht van de reiziger om de reisorganisator volledig te informeren over evt. beperkingen van hemzelf dan wel van een medereiziger. En wat dientengevolge exact wordt verlangd inzake de verzorging en het onderkomen tijdens de reis. Doet de reiziger dit niet of ten dele, dan kan Discovery Wintersports bij het uitvoeren van de reis onvoldoende rekening houden met de beperkingen en kan bij evt. problemen niet aansprakelijk worden gesteld.
Beschikbaarheid
De producten die worden aangeboden op onze website kunnen worden gereserveerd. Er wordt echter benadrukt dat sommige producten beschikbaar zijn in kleine hoeveelheden en in real time worden beheerd. Dientengevolge kan een product die als beschikbaar wordt aangegeven onbeschikbaar worden als meerdere klanten deze tegelijkertijd op de website bestellen. De klant die als eerste een reservering plaatst, krijgt voorrang.
Bezetting
De prijzen van accommodaties worden vastgesteld op basis van een bezetting die overeenkomt met de maximale capaciteit, vermeld in de beschrijving. Benadrukt wordt dat een baby of kind als volledige persoon telt voor de bezetting. Het kan wel zijn dat er in dat geval sprake is van een kinderkorting . Het bovenste bed van een stapelbed is niet geschikt voor kinderen jonger dan zes jaar. In sommige accommodaties is er toegang tot een mezzanine via een steile ladder, gebruik hiervan wordt ontraden aan ouderen en jonge kinderen. Discovery Wintersports is niet aansprakelijk in geval van niet-naleving van de gebruiksvoorschriften.
Boekingskosten
Discovery Wintersports berekent € 19,- boekingskosten per reservering. Tenzij anders vermeld: bij annulering komen de boekingskosten niet voor restitutie in aanmerking.
Bouwactiviteiten
Van grote en geplande bouwactiviteiten in een accommodatie worden wij van tevoren meestal op de hoogte gesteld en hierover zullen wij je zo spoedig mogelijk informeren. Het kan voorkomen dat de lokale overheden beslissen dat aan de openbare weg wordt gewerkt of in de nabije omgeving met bouw wordt begonnen zonder enig bericht. Voor het evt. ongerief kan Discovery Wintersports geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Brandveiligheid
Het is belangrijk je te realiseren dat de veiligheidsnormen in het buitenland vaak anders, en soms minder, zijn dan die van toepassing zijn in eigen land. In gesprekken met hotels en verhuurders dringen wij er op aan om aan deze normen te voldoen. Vanwege lokale wetten en normen kunnen wij geen nadere invloed uitoefenen op de uitvoering, het toezicht en de naleving hiervan. Hiervoor kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Maak jezelf altijd bekend met de veiligheidsregels en vluchtroutes van de accommodatie waar je verblijft.
Creditcard & Borgsom
Het meenemen van je creditcard is veelal noodzakelijk. Zonder een creditcard krijg je bijv. de huurauto niet mee. Bij het inchecken is het gebruikelijk dat de accommodatie je vraagt de borgsom d.m.v. een creditcard te voldoen voordat je de accommodatie betrekt. Hiertoe wordt er een ‘optie reservering’ op je creditcard geplaatst en wordt dit uitsluitend geïncasseerd als er aan het einde van je verblijf iets niet in orde is. De borgsom cash of met je bankpas betalen, wordt vrijwel nergens geaccepteerd. Discovery Wintersports aanvaardt geen aansprakelijkheid voor terugbetaling van borgsommen, al dan niet onder aftrek van evt. inhoudingen.
Diëten
Ben je aan een dieet gebonden, geef dit dan bij boeking aan ons door. Een dieet blijft een preferentie die wij niet kunnen garanderen. Dit geldt ook voor glutenvrije (ontbijt) producten. Over de uitvoering, kwaliteit en het gehoor geven aan je dieetwensen kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Het is handig om je dieet te vertalen in de landstaal waar je naartoe reist. Eventuele extra kosten dien je ter plaatse te betalen bij de accommodatie.
Excursie/activiteit ter plaatse
Lokaal te boeken of ter plaatse geboekte excursies/activiteiten worden buiten de invloedsfeer van Discovery Wintersports aangeboden. Discovery Wintersports of haar vertegenwoordiger in het buitenland bemiddelt uit service-overwegingen. Lokale agenten of organisaties waarbij boeken excursies/activiteiten geboekt worden, zijn aansprakelijk en verantwoordelijk voor de uitvoering. Sommige risicovolle excursies/activiteiten vallen niet altijd onder de dekking van je reis- en annuleringsverzekering (al dan niet met de wintersportdekking). Controleer dit voordat je de excursie/activiteit onderneemt. Voor eventuele schade en/of gevolgschade door ontstane ongelukken aanvaardt Discovery Wintersports geen verantwoordelijkheid.
Feestdagen/Openingstijden
In het buitenland kent men diverse nationale, regionale en lokale vrije dagen. Het is mogelijk dat gedurende je reis in het betreffende land sprake is van een vrije dag en dat hierdoor faciliteiten van accommodaties, winkels, sportcentra, etc. niet voor publiek geopend zijn. Ook kan er een beperkte dienstregeling gelden voor het openbaar vervoer. Wij vragen hiervoor je begrip en kunnen hiervoor geen aansprakelijkheid nemen.
Gezondheid
Reizigers dienen te beschikken over een normale conditie en goede gezondheid. Voor informatie verwijzen wij je naar je huisarts of GGD. Indien je regelmatig medicamenten gebruikt, dan is het handig om een kopie van het recept bij je te hebben (Engels of Latijn), zodat het medicament bij verlies toch in het buitenland kan worden gekocht. Zie voor meer informatie op www.gezondopreis.nl of w ww.lcr.nl .
Herroeping door de klant
In overeenstemming met artikel 1.3 van de ANVR-Reizigersvoorwaarden heeft de klant geen recht op herroeping indien er sprake is van een definitieve boeking. Dit geldt wanneer de klant heeft voldaan aan de betalingsplicht van minimaal de aanbetaling.
Huisdieren
Huisdieren zijn niet in alle accommodaties welkom. Indien je een huisdier wilt meenemen, geef dit dan door bij boeking. Tenzij anders vermeld, overleggen wij dit altijd vooraf met de geboekte accommodatie. Het feit dat huisdieren niet zijn toegestaan, biedt geen garantie dat de betreffende accommodatie huisdiervrij is. Indien kosten in rekening worden gebracht dien je deze vaak ter plaatse te betalen. Zijn huisdieren wel toegestaan, dan kan het zijn dat ze in bepaalde ruimtes, bijv. in het restaurant, niet mogen komen.
Indeling kamers
Voor appartementen, chalets, pensions en hotels geldt dat de indeling willekeurig geschiedt door de verhuurder. Heb je een voorkeur opgegeven (preferentie), dan zal hij proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Echter, je kan hier nooit een garantie aan ontlenen.
Internet / Wifi
In veel accommodaties is het gebruik van draadloos internet (Wifi) mogelijk. Zie voor details de beschrijving van je accommodatie. Voor het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn van internet, of kosten die worden berekend, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid. Discovery Wintersports is tevens niet aansprakelijk voor extra kosten mocht de accommodatie na boeking alsnog besluiten om voor het gebruik van internet/wifi kosten in rekening te brengen. Veelal is de Wifi kwaliteit onvoldoende voor zakelijk gebruik en is het aantal ‘devices’ gelimiteerd.
Kinderkortingen
Kinderkortingen vind je terug in de prijstabel of bij de accommodatie-informatie. Voor chalets en appartementen geldt veelal geen kinderkorting. In hotels en pensions geldt kinderkorting indien kinderen op de kamer met twee vol betalenden verblijven. De prijs bij bezetting van twee personen is de basis voor de reissom voor vol betalenden en voor de evt. kinderkorting. Indien kinderen gratis overnachten dienen de eventuele kosten voor maaltijden, kinderbed etc. vaak ter plaatse te worden betaald. Is er sprake van een kinderkorting , dan vervalt evt. korting voor de 3e of 4e persoon. Kinderen van 0 t/m 1 jaar hebben geen recht op een eigen zitplaats in het vliegtuig en geen recht op bagagevrijdom.
In veel skigebieden/dorpen is er vaak sprake van een kinderkorting op skipassen, of hebben kinderen tot een bepaalde leeftijd recht op een gratis skipas (leeftijd en korting verschilt per dorp/skigebied). Wil je als ouder/begeleider gebruik maken van een gratis skipas dan dien je de skipas zelf met een geldig legitimatiebewijs bij de liftmaatschappij te halen.
Kosten inbegrepen/niet inbegrepen
Niet in alle gevallen zijn de kosten inbegrepen. Indien wij o.a. prijzen van toeristenbelasting, eindschoonmaak, kinderbedjes/-stoel, parkeren, airco, kluisje, TV, Wifi, etc. vermelden, zijn deze onder voorbehoud van wijzigingen. Meestal zijn faciliteiten als zwembad, sauna’s e.d. gratis, soms niet. Staat er in de beschrijving niets vermeld staat, dan was ons bij publicatie niet bekend of er wel of niet voor betaald moet worden.
Last-minute
Indien je last-minute een reis bij ons boekt, zullen wij ervoor zorgdragen dat je, na ontvangst van de volledige betaling, de reisbescheiden op tijd ontvangt. Hiervoor ontvang je de reisinformatie/e-tickets/vouchers per email. Vervolgens kun je de reisbescheiden zelf printen.
Leraren
Discovery Wintersports doet haar uiterste best de ingeroosterde leraar(aren) alle dagen van de cursus les te laten geven. Deze leraar(aren) kan vervangen worden vanwege ziekte of andere onvoorziene omstandigheden.
Lokale vertegenwoordiging/reisleiding
Indien 4 weken voordat de reis plaatsvindt blijkt dat het economisch onverantwoord is om reisleiding vanuit SkiDiscovery mee te sturen en/of door onze eigen leraren les te laten geven, is Discovery Wintersports vrij om deze services niet aan te bieden. Dit wordt uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de start van de reis aan de cursist/boeker meegedeeld.
Discovery Wintersports zorgt dat het hotel/appartementencomplex ter plaatse voor zover mogelijk de reisleiding overneemt. Geboekte lessen zullen door Discovery Wintersports worden ondergebracht bij, en rechtstreeks worden afgerekend met, de plaatselijke skischool.
Overmacht
Voor werkonderbrekingen, stakingen, etc. die lokaal of regionaal worden georganiseerd, kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden indien deze een negatieve invloed hebben op je vakantie. In dergelijke overmacht situaties staat ook Discovery Wintersports machteloos.
Parkeren
Diverse accommodaties beschikken over een eigen parkeergelegenheid die in de accommodatie-beschrijving staat aangegeven. Wij informeren je zo goed mogelijk over de parkeerkosten van de desbetreffende accommodatie. Niet in alle gevallen kunnen wij de exacte (c.q. bindende) informatie verstrekken met betrekking tot het bedrag dat je dient te betalen voor een parkeerplaats. Deze kosten kunnen gedurende het seizoen wijzigen en worden vastgesteld door de accommodatieverschaffer, de gemeente of het parkeerbedrijf. Dit geldt ook voor de beschikbaarheid en de ligging van de parkeerruimte, die niet altijd in de nabijheid van de accommodatie is. Parkeren geschiedt altijd op eigen risico. Tijdens autorondreizen zijn parkeerplaatsen en parkeerkosten niet standaard inbegrepen.
Preferenties en essenties
Mocht je een preferentie hebben t.a.v. ons reisaanbod, dan kun je deze bij boeking doorgeven (max. 2). De preferentie(s) geven wij door aan de desbetreffende leverancier. Aan een preferentie kun je geen rechten ontlenen. Mocht je wens van groot belang te zijn, dan dien je deze als essentie door te geven. De haalbaarheid van een essentie wordt door ons gecontroleerd en vormt een aanvullende bepaling op de reisovereenkomst. Voor een essentie kunnen wij minimaal € 25 in rekening brengen. De hoogte van het bedrag hangt mede af van de leverancier. Ondanks het feit dat er voor een essentie extra kosten (kunnen) bijkomen, is er een kans dat de essentie door de betrokken dienstverlener niet kan worden gehonoreerd. Uiteraard zijn er dan geen extra kosten.
Prijswijziging
Wij behouden ons het recht voor om de reissom te wijzigen in de gevallen als genoemd in artikel 5 van de ANVR-Reisvoorwaarden. Bij uitkomst van een nieuw programma vervallen voor de overlopende periode de prijzen van het oude programma evenals bepaalde aanbiedingen. Wijzigingen in lokale tarieven en toeslagen komen veelvuldig voor. Lokale belastingen, parkeerkosten, openbaar vervoer, skipassen, skimateriaal etc. worden soms verhoogd. Hier kunnen wij geen verantwoordelijkheden voor aanvaarden en alle op de website gepubliceerde prijzen zijn derhalve onder voorbehoud en gelden slechts als richtprijs. Overlapt je verblijf meerdere prijs-periodes, dan berekenen onze reserveringsmedewerkers de juiste prijs. Deze kan afwijken van de gepubliceerde prijs.
Reisbescheiden
Vanaf ca. 7 dagen voor vertrek ontvang je per e-mail de reisbescheiden met alle benodigde informatie over je aanstaande wintersportvakantie. Het kan voorkomen dat je een bepaald ticket, bijv. voor de busreis, kort voor vertrek (opnieuw) ontvangt i.v.m. een schema- of tijdswijziging. Je dient alle informatie, te weten vouchers, tickets en overige informatie, zelf te printen en bij je te hebben tijdens je reis.
Reisdocumenten
Je dient zelf zorg te dragen bij vertrek, tijdens de reis en bij terugkeer in Nederland, in het bezit te zijn van de benodigde (grens/douane) documenten. Reis je met reisgenoten die niet de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebben, houd er dan rekening mee dat er andere regels van toepassing zijn. Je bent ongeacht je nationaliteit te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van je reisdocumenten. Zie ook Tickets en juiste naam.
Reisduur/Verzekeringen
De reisduur staat vermeld in hele dagen. Ondanks de mogelijkheid dat je bijv. laat op de avond vertrekt en/of vroeg in de ochtend terugkeert, tellen deze dagen toch mee in de totale reisduur. Dit wordt zo vermeld i.v.m. de af te sluiten reisverzekering. Wij adviseren je dan ook om een goede reisbagage-, ongevallen- en annuleringsverzekering (met wintersportdekking en evt. werelddekking) af te sluiten.
Reisprogramma
Ons aanbod wijzigt met regelmaat, ook ter plaatse kan het een en ander veranderen. Wijzigingen vallen in principe buiten onze verantwoordelijkheid (evenals tussentijdse acties van onze leveranciers). Dit geldt ook voor het sluiten van bijv., zwembaden, sauna’s, crèches en/of andere openbare gelegenheden of tussentijdse verbouwingen in de door jouw geboekte accommodatie. Het kan voorkomen dat vanwege onvoldoende deelname een geplande activiteit vanuit je accommodatie (bijv. dansavond, wandeling, buffet of excursie) geen doorgang vindt. Ook kan het zo zijn dat in voor- en naseizoen bepaalde voorzieningen niet meer worden aangeboden. Hiervoor aanvaarden wij geen aansprakelijkheid.
Reserveren
Vermeld bij het boeken alle gegevens en kenmerken van de deelnemers die van belang kunnen zijn voor de reisuitvoering. Je dient zelf de bevestiging/factuur en de reisdocumenten op juistheid te controleren. Boek je een accommodatie/reis ‘op aanvraag’, dan wordt deze beschouwd als een definitieve boeking zodra de boeking door de leverancier wordt bevestigd. De boekingsovereenkomst is dan bindend en kan niet meer kosteloos worden geannuleerd. Degene die de boeking maakt dient meerderjarig te zijn. Alleen de touroperator kan de boeking na aanvaarding herroepen. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, op werkdagen in ieder geval binnen 24 uur (reizen in Europa) resp. binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding van boeking te geschieden onder opgaaf van redenen. Een telefonische boeking waarvan je direct na boeking een bevestiging per e-mail hebt ontvangen, geldt als een definitieve boeking.
Samenstellingkosten
Indien wij op jouw verzoek bepaalde reisproducten, die niet standaard in ons reisaanbod zijn opgenomen, moeten samenstellen en reserveren, dan berekenen wij € 25 per boeking voor reizen binnen Europa en tot € 50 per boeking voor reizen buiten Europa. Tenzij anders vermeld: bij annulering komen samenstellingskosten niet voor restitutie in aanmerking.
Schoonmaak e.d.
Hotelkamers worden meestal dagelijks schoongemaakt. Tenzij anders vermeld in de beschrijving, worden appartementen en chalets over het algemeen één keer per week schoongemaakt. Indien je accommodatie op de aankomstdag niet goed is schoongemaakt, meldt dit dan direct bij de receptie/eigenaar zodat zij dit ongemak kunnen verhelpen. Echter, het kan voorkomen dat er op nationale feestdagen of op zondag geen schoonmaak plaatsvindt. Wisseling van bedlinnen vindt, zowel in hotels als in appartementen en chalets, vaak eens per week plaats. Bij een verblijf van een week vindt er tijdens je verblijf in principe geen wisseling van bedlinnen plaats. Bij vertrek wordt verwacht dat het appartement netjes wordt achtergelaten, de o.a. de afwas is gedaan/opgeruimd en niet in de vaatwasser staat. Discovery Wintersports aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de terugbetaling van borgsommen, al dan niet onder aftrek van inhoudingen.
Skipas
Skipassen zijn strikt persoonlijk, onvervreemdbaar en niet overdraagbaar. De klant moet de pas bij zich houden tijdens het gehele traject in elke skilift. Skipassen, skimateriaal en skilessen zijn op naam gereserveerd. Het is daarom noodzakelijk bij de reservering zeer secuur de namen, voornamen, geboortedata en het niveau van elke klant te vermelden. Discovery Wintersports kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ontbrekende of foute informatie van de klant. Voor een verblijf van een week met 7 overnachtingen omvat de skipas standaard 6 skidagen. Een skipas gaat altijd in op zondagochtend en eindigt op vrijdagavond. Een verloren, gestolen of niet gebruikte skipas kan in geen geval worden vergoed door Discovery Wintersports. Dit geldt ook voor de huur van het skimateriaal.
Let op: op de skipistes dient de houder van de skipas de gemeenteverordening inzake de veiligheid op skipistes in acht te nemen. Tevens wordt aangeraden rekening te houden met de ‘10 gedragsregels voor gebruikers van de pistes’, opgesteld door de Internationale Skifederatie (FIS).
Sterrenaanduiding – classificatie
Een Sterrenaanduiding geeft houvast over o.a. de kwaliteit en faciliteiten van een accommodatie. Het toekennen van sterren wordt in de regel aan de hand van bepaalde criteria gedaan door nationale of lokale toeristen-/hotelorganisaties. Hierover bestaan geen internationale afspraken. Een 4-sterren hotel in het ene land kan verschillen met een 4-sterren hotel uit een ander land. Zelfs binnen een land zijn verschillen mogelijk en zijn vergelijkingen lastig te maken. Discovery Wintersports kijkt kritisch naar het aantal sterren van een accommodatie en past deze indien nodig aan. Ontbreekt een officiële sterren toewijzing dan voorziet Discovery Wintersports de betreffende accommodatie zelf van een waardering. Het kan voorkomen dat tussentijds de kwaliteit en faciliteiten wijzigen, waardoor de classificatie aangepast zou moeten worden. Voor tussentijdse wijzigingen kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden.
Tickets en juiste naam
Op officiële tickets, zoals vliegtickets, dienen je naam-gegevens overeen te komen met de gegevens in je paspoort (voornaam/voornamen, achternaam). Indien beide documenten niet gelijk zijn, kan de luchtvaartmaatschappij je weigeren. Discovery Wintersports is niet aansprakelijk voor kosten die voortvloeien uit het opnieuw af moeten geven van dergelijke vervoerstickets en/of de gevolgen van zo’n weigering. Met klem verzoeken wij je dan ook om, zodra je de vervoerstickets van Discovery Wintersports ontvangt, je naam en die van alle reisgenoten zorgvuldig te controleren. Klopt er iets niet, neem dan direct contact met ons op zodat wij actie kunnen ondernemen om evt. extra kosten (wijzigingskosten, heruitgifte ticket) te kunnen beperken.